Afscheid van Libanon! - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu Afscheid van Libanon! - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu

Afscheid van Libanon!

Door: Gwenda en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Gwenda

01 Augustus 2011 | Libanon, Beiroet

Afscheid van Libanon,

Aangezien Maarten weer een paar dagen vrij was en we nog een paar dingen in Libanon wilden bekijken zijn we vier dagen op afscheidstour geweest. Eerst zijn we vlak over de grens naar de historische site Aanjar geweest, een oude stad uit het Ommayad imperium. Het is nog niet compleet opgegraven dus als je door je knieën gaat kun je er overal oude potscherven, stukken dakpan en oortjes en halzen van vaasjes vinden. Even lekker een uurtje amateur archeoloogje spelen!
Daarna via een prachtige route door de bergen naar de kust. Wat dat betreft is het landschap in Libanon wel wat mooier dan het grotendeels droge, dorre landschap van Syrië. De volgende dag hebben we de Jeita Grotto’s bezocht. Met in ons achterhoofd de gedachte dat als je een keer in druipsteengrotten geweest bent je “het” wel gezien hebt waren we behoorlijk onder de indruk. Echt enorme grotten, mooi verlicht, boottochtje door de onderste grotten, goed geregeld, kortom; blij verrast! Daarna door naar een chique beachclub ten zuiden van Beirut waar we heerlijk in de zon hebben gelegen en de middag lekker relaxed hebben doorgebracht. Nadat we behoorlijk gebeten waren door iets in de zee (waarschijnlijk kwallen) hebben we het bij een enkel zeeduikje gelaten… Daarna dus vooral lekker gedobberd in het zwembad! Aan het einde van de middag voor de laatste keer naar Beirut. ’s Avonds nog een heerlijke mojito in een barretje gedronken en de volgende dag naar Beit ed Dine Palace. Een erg mooi paleis, pas tweehonderd jaar oud, maar goed onderhouden en gerestaureerd en veel mooi mozaiek. Daarna naar het Chouf Cedar Reserve waar het nationaal symbool van Libanon in grote getale voorkomt (de cedar boom). Toen weer de auto in en nu dezelfde bergketen over als twee dagen eerder maar dan nu een heel stuk zuidelijker. Wederom super mooi gereden tot we bij wegwerkzaamheden aankwamen. Ze waren de smalle bergweg aan het asfalteren en de weg was daardoor afgesloten. Dat was natuurlijk niet vooraf aangegeven en terug en omrijden zou ons een extra uur kosten dus dan maar op goed geluk off-road, we reden per slot van rekening in een Toyota Prado! Het was het proberen waard en gelukkig kwamen we achter de werkzaamheden weer op de weg uit. Aan het einde van de dag waren we bij de eindbestemming, Lake Khouroum. Een stuwmeer in een mooie omgeving. Helaas was dat al weer het einde van ons tripje en de volgende ochtend vroeg gingen we weer terug naar Damascus. Er moest namelijk nog van alles geregeld worden voor het Nederlandse feestje.

De hele dag zijn we vervolgens in de weer geweest en uiteindelijk stonden om 19.30 stipt de eerste Nederlanders in de zaal. Het was prachtig aangekleed, de fotograaf deed zijn best om mooie plaatjes te schieten, er was ruim voldoende drank en een DJ verzorgde de muziek. Ook al was de opkomst wat minder dan we hadden gehoopt, het was een heel gaaf en gezellig feest. Die nacht mochten we in het bijbehorende 5* hotel blijven slapen en dat was helemaal top. Prachtige kamer met alles erop en er aan!! Het heeft wat voeten in aarde gehad om het te organiseren en verplaatsen maar het was meer dan alle moeite waard. Nu dit ook achter de rug is komt het einde weer dichterbij!

Nog maar 1 vakantie in het Midden-Oosten te gaan en dat is een week naar Jordanië. Daarover in het volgende verslag meer.

Groetjes uit Syrië

• 01 Augustus 2011 - 11:55

ToonJeanneManonMaud:

Jammer dat jullie avontuur bijna voorbij is het was leuk om jullie verslagen te lezen, Nederland heeft ook veel te bieden, vooral rondje Helmond.
    Groetjes en nog veel plezier.

• 01 Augustus 2011 - 19:58

Marjanka:

Wat is het hard gegaan. En wat hebben jullie veel gezien en gedaan! Geweldig. Maak er nog wat van de laatste periode!

• 07 Augustus 2011 - 13:16

Hennie:

De laatste loodjes.... en Libanon dus ook definitief afgevinkt :)