De eerste maand! - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu De eerste maand! - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu

De eerste maand!

Door: Gwenda en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Gwenda

13 Oktober 2010 | Syrië, Damascus

Merhabah!

De eerste maand in Syrië zit erop dus is het tijd om weer even verslag te doen.
We zijn de afgelopen weken druk bezig geweest om onszelf te “installeren”. In het vorige bericht stonden al foto’s van ons appartement en de afgelopen weken hebben we het een beetje opgeleukt. Om het buiten wat gezelliger te maken hebben we hebben de tuin beplant, wat planten in potten gezet, nieuwe fleurige stoelen gekocht en als klap op de vuurpijl een enorme kitscherige blauwe lichtslang opgehangen die kan knipperen!! Verder hebben we wat plastic bloemen in een vaas gezet in de huiskamer, een bijpassend gekleurd plastic tafelkleed gekocht en onze fotolijstjes een plek gegeven. Anderhalve week geleden kwam namelijk onze 400kg(!!) luchtvracht aan en het heeft twee volledige dagen gekost om deze 34 dozen uit te pakken en alle zooi een plekje te geven. Al met al zijn we nu helemaal gesetteld en voelt het appartement als thuis. Ook al is het allemaal een beetje oud, alles werkt en als het niet werkt staat de huisbaas binnen 10 minuten op de stoep om het te regelen! Daarnaast zijn we inmiddels gewend aan de dingen die hier anders zijn dan thuis zoals bijvoorbeeld:
- Het met gevaar voor je leven lopen over straat i.p.v. op de stoep (de stoepen worden hier altijd geblokkeerd door geparkeerde auto’s
- Het feit dat de Syrier gemiddeld 2 keer per week zijn doorgaans gedeukte auto wast (bij voorkeur met weinig water zodat het zand goed krast in de lak)
- Dat tegenliggers knipperen met hun koplampen om je te waarschuwen dat je zelf je koplampen aanhebt (ze denken dat dit zonde van de stroom uit je accu is?!)
- En bovenal aan de aardige mensen hier die je elke dag opnieuw weer welkom heten!

Ons ritme is dat Maarten regelmatig een week naar de Golanhoogte gaat en Gwenda dan een week alleen is. De week daarna heeft Maarten sowieso diensten in Damascus en is hij in principe elke avond thuis. In die week heeft hij ook regelmatig een ochtend en/of middag en/of dag vrij zodat we samen wat van de stad kunnen zien. Daardoor hebben we al verschillende toeristische plekken kunnen bezoeken en hebben we ondertussen geen kaart meer nodig om door de straten van Damascus te navigeren. Doordat hij tijdens de week op de Golan ook in het weekend werkt en als hij in Damascus is ook vaak diensten heeft op zaterdag en zondag heeft hij al veel vrije dagen opgebouwd. Dat betekend dat hij lekker een week vrij heeft als Ruud en Marian over 4 weken hier zijn. Daarnaast gaan we samen eind november naar Jordanië en is hij ook vrij als Stephanie de week daarna op bezoek komt. Verder komen we met kerst naar Nederland om de feestdagen in Nederland door te brengen dus genoeg vrije tijd om ook samen leuke dingen te doen.

Gwenda heeft natuurlijk heel veel tijd als Maarten aan het werk is in Damascus of als hij op de Golan is. Toch gaat de tijd enorm snel. Het is best een grote stad en om de weg te leren kennen heeft ze in de afgelopen weken wel 200km gelopen (waarvan het merendeel op slippers!) Verder is er twee keer in de week een happening van Maarten’s werk. Op dinsdag een koffie ochtend en op vrijdag een borrel/feestje. Verder kun je hier prima hardlopen, hebben we een (piepende en krakende) crosstrainer in de tuin en zijn er sportscholen om te fitnessen. Arabische les is ook erg leuk en leerzaam en er zijn wekelijks verschillende concerten en optredens in de stad. Een bezoekje aan de hamam of een massage ondergaan zijn natuurlijk ook niet vervelend! Door de hoeveelheid zon hier zijn de groenten en het fruit hier veel lekkerder dan in Nederland en is koken helemaal een feest.

Het leven op de Golanhoogte is voor Maarten zeer ontspannen. Uiteraard moet er gewerkt worden, maar de observatiepost biedt alle luxe en het rijden van patrouilles en het doen van inspecties is niet echt zwaar in een Toyota Prado. Het gebied is echt prachtig en de dorpen en mensen maken het interessant om rond te rijden. Uiteraard zijn er altijd spanningen tussen Syrie en Israel, maar op dit moment is alles gelukkig lekker rustig. Maarten moet op post regelmatig voor zichzelf en zijn collega koken en heeft nu ook de smaak te pakken. Gisteren zat hij zelfs een kookboek te lezen!!! Het moet niet gekker worden! Als lunch staat hier standaard een shoarma op het programma aangezien er op de Golan weinig anders te krijgen is........

Het weer is nog steeds prima. Het is een paar dagen wat kouder geweest en twee nachten geleden heeft het zelfs geregend maar de aankomende dagen/ twee weken is het overdag gewoon weer rond de 28-30 graden. Heerlijk dus! De aankomende weken gaan ook de eerste “bezoekers” komen en daar kijken we erg naar uit. Volgende week zal Maarten Alderden hier zijn om onze tijdelijke verblijfplaats te komen inspecteren en dan gaan we voor het eerst buiten de stad kijken om wat historie op te snuiven! Binnenkort kunnen we dus ook laten weten hoe Syrie er buiten Damascus uitziet.

Tot mails, skype’s of ziens!!

Maarten & Gwenda

• 13 Oktober 2010 - 12:50

Zwanenbal:

Hey maarten en gwenda, goed om te horen dat jullie alweer redelijk gesetteld zijn... Mooie retro inrichting trouwens ;-)
    Have fun en tot in april /mei als wij wellicht die kant opkomen!

Kus op jullie haartjes,

M&M

• 13 Oktober 2010 - 16:34

Moeder Marian:

Sala Maleikum (o.i.d.)

Wat een leuk leven daar en wat een cultuur! Genoeg te bekijken als wij over ruim 3 weken komen.
    Ik heb er zin an!

• 13 Oktober 2010 - 16:47

Ruud:

Hoi kids,veel nieuws is er niet nadat we zondag hebben geskypt. Leuk recreatiewoninkje Maarten, dikke jeeps voor de deur, daar vakantie en thuis vakantie dus.

Gr Ruud.

• 13 Oktober 2010 - 17:16

Jorg:

klinkt als...vakantie!

• 13 Oktober 2010 - 18:15

Jasper:

Hoi Maarten en Gwenda,

Zo te lezen genieten jullie ervan en hebben jullie zelfs planten en plastic bloemen om een huiselijke sfeer te genereren:)
    Ook weer mooie foto's, vooral die van de binnenplaats spreekt mij aan.
    Groet, Jasper

• 13 Oktober 2010 - 22:02

Hennie:

Leuk, leuker, leukst...

Een goede tijd nog.

Ciao uit Assen

• 17 Oktober 2010 - 07:54

Wouter:

Wat een verhalen weer, ik moest even inhaalslag maken (shame on me) maar mooi om te lezen. Bizar dat jullie een jaar lang daar wonen, werken, sporten, sociaal leven opbouwen, etc. Leuk appartement ook. Jammer dat wij niet langs kunnen komen maar wel heel fijn dat jullie met kerst weer hier zijn (soort omgekeerd als mozes niet naar Damascus komt...). Fijne tijd ook gewenst met M&R! Kus ons

• 14 November 2010 - 10:33

Sander En Grietje:

Na eindeloos denken aan een mail te sturen, nu dan ook daadwerkelijk een mail...

Wat klinkt dat weer ontzettend goed daar jongens! Wij hebben niet echt het recht om jaloers te zijn, maar als we dan die foto van bv de souk zien... dan begint het alweer te kriebelen :-)

Vooralsnog een lazysunday hier in een Nederland op zijn best (lees: druilerig...) Fruithapjes maken en poepluiers verschonen voelt ook best avontuurlijk :-(

En gwenda, hardstikke knap dat je je daar toch ook alleen kunt redden. Ben benieuwd naar die Arabische talenknobbel ;-)Maar met de rest van de inburgering zit het verder wel goed (denk aan het plastic tafelkleedje met bijbehorende plastic bloemen)

Geniet van jullie avontuur!
    Heel veel liefs uit Breda van ons 'allemaal'