Wat een leven!!!! - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu Wat een leven!!!! - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu

Wat een leven!!!!

Door: Gwenda en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Gwenda

19 September 2010 | Syrië, Damascus

Shaloom/Salaam!!

Helemaal uitgerust, bijgebruind(!) en leeggezweet zijn we na Eilat richting Tel Aviv vertrokken. Een bruisende moderne stad aan de Middellandse zee. Nadat we ons ’s ochtend een uur lang met de golven in de zee hadden vermaakt hebben we de rest van ochtend rondgewandeld in de stad. Daarna zijn we doorgereden naar het meer van Gallilea. In het noorden van Israel hebben we toen een paar dagen rondgereden over de Golan hoogte, aan de voet van Mount Hermon en door Bijbelse dorpen. We hebben heerlijk gekampeerd en veel rondgereden. Omdat iedereen een lang weekend vrij had door de feestdagen (joodse nieuwe jaar) was het extreem druk maar wel erg gezellig.

Op uitnodiging van Ori en Assaf, die we in Argentinië hadden leren kennen in Maart, zijn we naar Haifa gegaan. We werden opgehaald bij ons B&B en vervolgens zijn we naar een restaurant gegaan. Het was erg gezellig om ze weer te zien en later in de bar kwamen er ook nog verschillende vrienden. Het was wel even slikken om een halve liter kersenbier weg te werken (want harde muziek, een Russische barvrouw, met handgebaren bestellen…..) maar het was super gezellig. De volgende ochtend waren we niet in de juiste vorm om te sightsee-en, dus werd het een omelet met vruchtensap op een terras en daarna richting Bethlehem. Uiteindelijk zijn we er niet aangekomen omdat we steeds om moesten rijden door de muur die de Israelisch hebben gebouwd om een fysieke grens aan te brengen met de West-Bank. We zijn dus maar naar Oren en Iris gereden om weer op hun kinderboerderij te gaan logeren. Ook dit was weer super leuk. We hebben een rondleiding gekregen door het dorp, zijn versteende dinosaurus voetafdrukken gaan bekijken, kregen zelfgemaakte geitenkaas en mochten aanschuiven voor het avondeten! Ook hebben we een les geiten melken gekregen, hilarisch!

De volgende ochtend via Bethlehem naar Jerusalem via verschillende checkpoints bemand door zeer irritante en arrogante jonge Israëlische militairen. We hebben de geboorteplaats van Jezus bezocht, maar het zal niet veel verschillen van een bezoek aan het graf van Elvis. Mensen staan in een enorme rij om deze plaats te mogen bezoeken (terwijl helemaal niet zeker is dat dit de plaats is maar who cares?!) Best bizar om daar te zijn geweest. ’s Middags in Jerusalem allebei ons eigen hotel betrokken en toen moesten we wachten op het definitief plaatsingsbesluit…..

We zijn ondertussen aangekomen in Syrië!!! Vorige week maandag kregen we te horen dat het daadwerkelijk Damascus zou worden dus dat was super! Ik zat net bij de Damascuspoort(!) van de oude stad in Jerusalem een boekje te lezen en kon meteen naar een internetcafé om een vliegticket te boeken. Maarten had cursus en ik heb wel 35km op slippers door Jerusalem gelopen tot aan mijn vlucht afgelopen woensdag. Donderdag kwam Maarten ook aan in Damascus en sindsdien zijn we ergens tussen hot en her. Maarten moet natuurlijk werken maar we hebben al wat van Damascus gezien, we hebben een lokaal telefoonnummer en we hebben een huis!! We zijn al verhuisd vanaf het logeeradres, hebben uitgepakt, schoongemaakt en hebben er vannacht voor de eerste keer geslapen!

De vliegtickets kunnen dan ook geboekt worden want we hebben een logeerkamer!!

Ons huisadres is:
Karameh str
Shaheen bldg, Basement 02
Abou Roummaneh
Damascus
Syria

Voor post kun je het beste het volgende adres gebruiken:
Ritm. M. Gortworst
NAPO 70
3509 VP Utrecht

Ook gebruiken we onze oude nummers niet meer, we hebben nu een lokale simkaart. Gwenda 00963 (0)968457891 Maarten 00963 (0)968464743. We hebben ook een vaste lijn 00963 (0)113333764.

We houden het hier wel een jaar vol. Het is heel Arabisch maar dan op een relaxte manier. Vrouwen kunnen hier alleen prima over straat en iedereen is ontzettend vriendelijk. Best veel mensen kunnen een beetje engels en met handen en voeten kom je er ook wel uit. We wonen in een rustige wijk maar kunnen makkelijk lopen naar het oude en nieuwe centrum. De foto’s geven een impressie van de stad en ons huis.

Hopelijk tot snel,

Groeten uit Damascus
Maarten & Gwenda

• 19 September 2010 - 15:29

Jorg De Jong:

ziet er lekker "weerachtig" uit!
    En best gezellig met de bekende kitcherige marmeren en hardstenen vloeren en muren met mooi bijpassend bankstel!
    Ik stuur binnenkort wel wat post!
    Nog wensen???? ivm neerlandsche lekkernijen.....
    groeten, Jorg

• 19 September 2010 - 16:13

Cynthia:

Super cool! Vanaf wanneer is het logeer-inschrijfschema online? Dan kunnen we beginnen met een ticket boeken. :)

• 19 September 2010 - 16:26

Mia Stevens:

Heel fijn voor jullie dat het Damascus is geworden dat was toch jullie eerste keus, en inderdaad van het huis kunnen jullie denk ik best een gezellig onderkomen maken. En ik zie dat er al een plekje voor een cross-trainer is gemaakt dus Gwenda kun je in ieder geval weer je energie kwijt. Heel veel succes met het werken en wonen en wennen in Damascus en wij gaan eens kijken naar een datum om jullie te bezoeken.

• 20 September 2010 - 10:56

Christiaan:

Mooi avontuur om daar te komen en prachtige plek om te settelen!
    Hier alles z'n gangetje: 100e dag van de kabinetsformatie, Ajax aan kop. Lang weekend gemountainbiked in France :)
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen!

• 20 September 2010 - 12:08

Melinda:

Hey,

Dus Damascus is het geworden. Leuk! Eerste indrukken op de foto's zijn ook leuk. Het adres is basement 02, jullie draaien ook nergens jullie hand voor om hè?
    Nu dus lekker settelen. Veel plezier.

• 20 September 2010 - 21:44

Hennie:

Gezellig in de kelder 2 zie ik :)

Veel fun en succes daar... maar dat zou jullie kennende geen probleem zijn.

Groeten uit metropool Assen :P

• 22 September 2010 - 05:49

Lonneke:

wat leuk dat het damascus is geworden!!!
    veel plezier met inburgeren. wij zitten nu lekker in thailand. is super hier.
    liefs lonneke

• 09 Oktober 2010 - 09:12

Sander En Nathalie:

He Maarten en Gwenda,

fijn dat jullie het naar jullie zin hebben. Klinkt als avontuur!! hier in Nederland is het super druk met name met het werk en met een jong katje die het huis sloopt. Groetjes!!