Turkije - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu Turkije - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu

Turkije

Door: Gwenda en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Gwenda

22 Mei 2011 | Syrië, Damascus

En nog een verslagje…..

Op 1 mei zijn we uiteindelijk naar Turkije vertrokken. Aangezien Maarten vrij was, hij in Syrië nergens heen mocht, Jaap-Jan, Clint en Cynthia al weer naar Libanon waren en het koninginefeest was afgelast, hadden we besloten om ons ticket naar Istanbul 5 dagen te vervroegen en dan door te vliegen naar Izmir.
Het plan was om 5 dagen rond te rijden met een huurauto vanaf Izmir en dan de auto in te leveren in Istanbul waar we diezelfde avond dan hadden afgesproken met Maarten A. (ook wel Aldi of Pudding voor intimi!). Zo geschiedde en op zondag kwamen we aan op de luchthaven van Izmir, hadden binnen een half uur de huurauto en reden weg in de richting van Selçuk. Erg leuk en gezellig dorp waar we de eerste nacht hebben geslapen. De volgende ochtend naar het “Palmyra”van Turkije: “Ephesus”. Echt een prachtige historische plek uit het Romeinse rijk maar zo druk, druk, druk! Nog nooit zo veel touristen opeen gepakt gezien. Niet in Petra, niet in Machu Pichu zelfs niet in het Colloseum in Rome tijdens het hoogseizoen!!! Wel zeker de moeite waard maar geef ons toch maar Palmyra!
Vervolgens het binnenland in naar Pamukele. Dit zijn een soort van natuurlijk ontstane baden tegen een berghelling doordat naar benden stromend water met een hoog kalkgehalte aanslag op de rotsen achterlaat. Helaas is de waterstroom grotendeels opgedroogd maar door de natuur een handje te helpen met waterpompen en dammetjes is de Turkse regering er in geslaagd deze attractie in ere te houden. Niet meer helemaal natuurlijk dus maar zeker nog steeds de moeite waard. Boven op de heuvel zijn ook weer ruïnes te vinden uit het Romeinse Rijk en ook dit was dus weer een geslaagde dag. We waren positief verrast over de eerste dagen in Turkije! Het land is zoveel welvarender en moderner dan buurland Syrie, wat een verschil.

De volgende dag door naar de kust. Via de ruïnes van Pergamum (je raadt het al: Romeinse rijk) naar Assos. De ruïnes waren niet echt indrukwekkend, de enige uitzondering was het enorme theater tegen de berghelling en het uitzicht. Na 30 minuten zaten we dus al weer in de auto op weg naar de volgende bestemming. We wisten niet goed wat we van Assos moesten verwachten maar het bleek een heel klein, oud haven dorpje met nog geen 10 panden (allemaal gerenoveerd tot hotel) Het was er rustig, pittoresk en aangezien het hoogseizoen nog niet was begonnen konden we in alle rust voor een hele goede prijs in een ontzettend leuk hotelletje verblijven.

De volgende bestemming was Bursa, volgens de Lonely Planet een zeer leuke stad. Jammer dat het voor de vierde dag op rij weer regende maar ook die dag mocht het de pret niet drukken. Nadat we een hotel hadden gevonden werd het gelukkig droog en konden we alsnog een wandeling maken door de stad. Hoewel de Lonely Planet vaak overdrijft (alles is great, amazing, probably the best, most beautiful etc) hadden ze dit maal zeker niet overdreven. Wat een leuke stad!! Ontzettend veel te zien en te doen, van splinternieuwe super moderne winkelcentra tot mooi gerestaureerde historische panden, moskees en tombes. Daarnaast hadden ze daar de lekkerste kebab van heel Turkije en was het helemaal niet toeristisch. Jammer dat we maar 1 dag hadden omdat we de volgende dag weer moesten vertrekken voor onze “date” met Maarten A.

In Istanbul aangekomen zijn we met de huurauto naar het hostel gereden. Achteraf wellicht niet de meest handige beslissing maar wel een goede training voor chauffeur en bijrijder in het kader van navigeren met slechte kaarten in druk en chaotisch verkeer in een miljoenenstad. We zijn allebei in ieder geval weer gecertificeerd voor het aankomend jaar ;) ! Aan het eind van de middag vond de reünie plaats en de rest van de middag en avond hebben we alleen maar gekletst, gegeten en gedronken! Op vrijdag was het cultuur snuiven gepland en dus bezochten we het Paleis van de Sultans en de grote Moskee. Verder zijn we naar de grote bazaar geweest, hebben rondgelopen op zoek naar een scooterverhuur bedrijf en genoten van een lekkere Mc Flurry!!

En toen zaterdag, eindelijk…… kwalificatie voor de Formule 1!! Na het ontbijt met de bus naar het circuit. Alles was perfect geregeld. Opstap halte vlak bij het hostel, geen lange rijen, uitstappen vlak bij het circuit, goede doorstroom naar de tribune en meest belangrijk: briljante plaatsen!
Tijdens de kwalificatie vooral genoten van de herrie en voor Gwenda een eerste test in wie zit in welke auto voor welk team. Gelukkig bleef het die dag voor het eerst sinds onze aankomst in Izmir een hele dag droog. Wel een fris windje maar al met al niets te klagen!

Zondag was de grote dag en wederom na het ontbijt met de bus naar het circuit. Aangekomen op onze plaatsen konden we eerst nog wat andere race klasses bekijken en aangezien daar wel verschillende Nederlanders meedoen hadden we iemand om aan te moedigen. Het weer was wederom redelijk zonnig en droog dus voor de tweede dag op rij hadden we geluk.
Na het opwarmrondje volgde natuurlijk de start. Vanaf onze tribune konden we de start zien, voelen, horen en ruiken!! Recht voor ons hing een groot scherm waar we de race op konden volgen en aan het einde van de ronde kwamen ze dan in de laatste twee bochten voor onze tribune langs. De meeste inhaal acties vonden hier plaats en het was dan ook een vermakelijke race. Jammer dat na een paar rondes al duidelijk was wie zou winnen maar de gevechten voor plaats 2 t/m laatst waren tot het einde spannend.
Vlak voor onze tribune werd meteen na de race het hek open gezet zodat je het circuit op kon. Al rennend zijn we naar de start-grid gegaan en we waren precies op tijd voor de prijs uitreiking. Echt heel gaaf om Vettel, Webber en Alonso op het podium te zien staan. Verder zagen we een interview van Niki Lauda (F1 legende) voor RTL met de teambaas van het red Bull team. Ook konden we alle auto’s goed zien en hebben we natuurlijk op pole position gestaan. Al met al een heel VET weekend en we gaan dit zeker nog een keer doen.

Op maandag hadden we nog een dagje om met een boot een tochtje te maken op de Bosparus (de rivier die het Europese en Aziatische deel van Istanbul scheidt) en om nog wat rond te wandelen. Rond middernacht waren we weer in Damascus zodat Maarten de volgende ochtend weer naar de Golan kon vertrekken.

Nu maken we ons op voor de volgende vakantie! Afgelopen donderdag zijn Paul en Milou hier aangekomen en dus we hebben de afgelopen dagen weer lekker de toerist uitgehangen in Damascus. Nu staan we op het punt om te vertrekken naar Jordanië (Inshallah!). Ergens in Jordanië scheiden onze wegen weer. Zij gaan dan nog Petra en de dode zee bekijken en beleven en wij gaan met de boot van Aqaba in Jordanië naar Egypte voor een 4 daagse duik/relax vakantie in Dahab. 30 Mei weer thuis in Damascus. Voor iedereen met wie we een skype”afspraak” hebben; hopelijk hebben we dan nog steeds internet dus tot dan!!!

XXXXXX
M&G
Van het PTT: Professional Travel Team)

• 22 Mei 2011 - 10:50

Moeder Marian:

En hier hetzelfde commentaar: weer geweldig leuk om te lezen en alle foto's (wat veel.....) bekeken. Het is 1 groot feestjaar voor jullie. Genieten maar! XX

• 22 Mei 2011 - 14:12

Lonneke:

Wat een tof leventje leiden jullie daar zeg! Klinkt allemaal super. Ook wel gezellig als jullie weer hier zijn hoor... Lijkt zo lang geleden ondertussen. En bedankt voor jullie lieve kaartje voor Emiel's verjaardag. super attent. Dikke kus, Lonneke xxx

• 25 Mei 2011 - 10:34

Bro Wouter: