Rondje Uruguay - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu Rondje Uruguay - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu

Rondje Uruguay

Door: Gwenda en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Gwenda

04 April 2010 | Puerto Rico, San Juan

Buenos tardes, que tal?

Zoals je kunt lezen verbetert ons spaans met de dag, maar ondanks dat zijn er helaas weinig "locals" die ons begrijpen... Verstaan gaat gelukkig beter dus we redden ons prima met dank aan de nonverbale communicatie.

Vorige keer waren we aangekomen in Colonia. Heel klein sfeervol dorp uit de koloniale tijd maar buiten het historisch centrum was er niet veel te zien. (We hebben een hele dag gefietst en daarbij zo'n beetje iedere straat gezien) Na twee nachten zijn we naar Montevideo vertrokken om onze Opel corsa hatchback op te halen voor een korte road-trip in Uruguay. We zijn meteen naar Punta del Este vetrokken, het Lloret del Mar van Uruguay. Bijzonderheid was dat er zeeleeuwen in de haven zwommen die vanaf een nabijgelegen eiland afkwamen op al het vis-slachtafval in de haven. De vangst van de dag werd ter plekke schoongemaakt en verkocht en alles wat overbleef werd direct het water in gedonderd. Echt enorme beesten en geinig om te zien hoe deze beesten zichzelf vetmesten in dit walhalla van visresten.
De volgende ochtend zijn we met de boot (en niet zeeziek!) naar Isla de Lobos gegaan waar naast deze zeeleeuwen ook ongeveer 200.000 zeehonden leven. Stinken!! Maar nog nooit hadden we zoveel zeehonden bij elkaar gezien. Heel gaaf.

's Middags door naar Punta del Diablo, een klein en ruig dorp met een verzameling gekleurde houten kotjes. De huisjes waren lukraak aan de baai in de duinen tussen twee grote stranden gebouwd, zonder de in Zuid-Amerika gebruikelijke vierkante indeling. Lekker chaotisch en gezellig.

Daarna het binneland in. Conclusie: Uruguay is eigenlijk een heel groot weiland met vooral koeien (=nog levende biefstuk), doorkruist met zandwegen en veel soorten vogels. Van gier en uil tot emoe en parkiet, je ziet ze echt vliegen als je daar bent.

Overnacht in een lief klein dorpje met overal "schilderingen"op de huizen. Op de vraag van de hostel eigenaresse wat we daar in godsnaam kwamen doen hadden we ook geen antwoord, maar desondanks was het een leuke ervaring. Zeker toen we spontaan een rondleiding kregen(spaanstalig natuurlijk) bij de lokale radiozender toen we door het raam naar binnen stonden te loeren. De DJ van dienst was erg grappig en raakte niet uitgepraat. De volgende dag terug naar Montevideo.

Jammer genoeg bleken tot onze verbazing witte donderdag, goede vrijdag en pasen allemaal achter elkaar plaats te vinden en dus was er niet veel te beleven. Alle heilige bonen zaten in de kerk of thuis bij familie dus hebben we vooral rondgeslenterd en in ons ge-upgrade hostel penthouse gehangen.

Nu zijn we in Puerto Rico waar we (wederom door een up-grade) met de bussiness-class zijn aangekomen. Bijzonder eiland op Amerikaans grondgebied maar door 400 jaar Spaanse koloniale overheersing en de ligging in de carribean een interessante mix. We logeren bij Fransisco (60 jaar en met pensioen) in zijn tweekamer-appartement. Ook John (professioneel vrijgezel en wereldreiziger met artrose) woont er tijdelijk en vanmiddag komen er nog twee mensen bij??!! Gezellige boel dus en super veilig (zie foto). San Juan heeft verder een ontzettend moooie stadskern uit de koloniale tijd met een reuze ford en gezellige straatjes met gekleurde huizen. Toch wel een van de leukste koloniale centra tot nu toe.

Morgen boarden op de cruiseboat voor een nieuw avontuur. In het volgende verslag hebben we er vast vanalles over te vertellen!

Groeten uit San Juan, Puerto Rico.

M&G

• 05 April 2010 - 04:28

Maarten:

He M&G,

leuk om jullie verhalen zo te lezen! Als jullie nu vanaf Puerto Rico een eiland naar het oosten gaan, kom je uit waar ik van de zomer mijn vakantie heb gevierd! Mooie omgeving daar kan ik me herinneren. Geniet ervan, en vooral ook van de cruise!
    Terwijl ik dit type zijn we bezig met het opleveren van onze kamers, vandaag richting KAF en woensdag komen we uit in Chania. Het zit er dus echt op en de terugreis gaat beginnen, eindelijk! Nynke schijnt al flink werk gemaakt te hebben van jullie huis, dus ben erg benieuwd! Ik zal in elk geval genieten van jullie top aanbieding. Nogmaals enorm dank daarvoor!
    Afgelopen weken stond vooral in het teken van afwikkelen. Zo hebben we een voorbeeld gesteld aan het ROOT hoe materiaal ingeleverd moet worden en heb ik namens de staf een evaluatie gemaakt, met nogal wat scherpe kantjes voor TFU, OMLT en 13X. Allen staan natuurlijk op de verzendlijst!

Geniet van jullie verdere reis! Als ik geland ben ik A'foort zal ik jullie eens proberen te bellen!

Have Fun
    Xm

• 05 April 2010 - 06:03

Chielepiel:

Eindelijk eens inloggen op deze globetrotter-site.
    Volgens mij bijzonder fantastisch wat jullie zoal meemaken. Ik zal je niet 'vervuilen' met de dagelijkse beslommeringen hier in NLD, maar jullie alleen maar een top-tijd toewensen en ik blijf jullie volgen.
    groet vanuit de boshut.
    Maarten, Trance Energy was een toppertje!!
    Take care.

• 05 April 2010 - 06:32

Esther & Tijn:

Zo... inderdaad Maarten & Gwenda style zoals jullie te werk zijn gegaan :-). Veel doen en veel zien! Klinkt goed allemaal!
    En nu de cruise... ben heel benieuwd hoe zoiets is. Dus... ik wacht op het volgende bericht :-)
    Veel plezier!!! xxx

• 05 April 2010 - 06:44

Riemer Marjanka Beau:

Klinkt allemaal erg uitnodigend! Heel veel plezier met jullie verdere bestemmingen! (en succes met de bootreis(-zen) verder :-) )

• 05 April 2010 - 08:10

Sander En Nathalie:

He vrienden,

Klingt goed allemaal! Hier gaat het zijn gangetje. Je weet wel werken en regen enzo... Of weten jullie inmiddels niet meer hoe dat is? Geniet ervan!

• 05 April 2010 - 11:57

Alex En Jean:

Paus Pius heeft jullie gezegend van boven en bedankt fur die blumen.
    Jullie zijn toch wel naar de kerk geweest!
    O aardbevingje in Mexico
    blijft erg onrustig daar.
    groetjes van alle paashazen hier

• 07 April 2010 - 18:11

Jasper De Jong:

Hoi Maarten en Gwenda,

Leuk om al jullie verhalen te lezen en foto's te zien, een mooi begin van jullie reis.

Hier in der Nederlanden gaat alles goed, de kleine dames Emma en Lieke houden pappa en mamma goed bezig, maar wel erg leuk.

Ben weer benieuwd naar jullie nieuwe verhalen.

Groeten Jasper

Ps: hadden we in Nederland maar zoveel blauw op straat:)

• 10 April 2010 - 17:56

Gemma:

Lieve Gwenda en Maarten,

Bedankt voor jullie sms-je! Die cocktail zag er erg jammie uit!!! Geniet er maar lekker van!

x

• 13 April 2010 - 19:35

Bor & Wil:

Lieve Gwennie en Maarten!

Wat een geweldige verhalen en dito foto's!
    Denk veel aan jullie, zucht. En ook wij genieten mee!

Door voorzichtig, keep up with the G&M style ;-)

Rooij-Update volgt snel,

Kus, Wil & Bor