De laatste fantastische maand (is voorbij.....) ! - Reisverslag uit Umkomaas, Zuid-Afrika van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu De laatste fantastische maand (is voorbij.....) ! - Reisverslag uit Umkomaas, Zuid-Afrika van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu

De laatste fantastische maand (is voorbij.....) !

Door: Gwenda en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Gwenda

01 Augustus 2010 | Zuid-Afrika, Umkomaas

Hallo Allemaal,

Helaas is dit al weer het laatste verslag van Maarten&Gwenda op Avontuur Deel 1. We hebben weer veel gedaan en meegemaakt sinds het vorige teken van leven begin juli. We zullen proberen het kort en bondig te houden maar ga er toch maar even goed voor zitten!

De laatste keer waren we op weg naar Central Kalahari National Park in Botswana. Ook dit was weer een heel mooi park, maar heel droog en dus weinig begroeing waardoor alle dieren goed zichtbaar waren. Twee dagen hebben we rondgereden met als resultaat: ontelbare gemsbokken en springbokken, steenbokjes, struisvogels, kudu’s, 3 mongoesten, verschillende giraffen, 4 honingdassen, 10 jakhalzen, grondeekhoorns, 4 vossen, veel wildebeesten, een slang van 1.5 m(waar we helaas overheen reden, sorry) en last but not least weer een groepje leeuwen! Op 150 meter lag een leeuw onder een boom vergezeld van enkele leeuwinnen. Het enige wat nog steeds ontbreekt is een luipaard. Blijven zoeken dus….

Daarna op de camping in een neushoorn reservaat beland. Aangezien dit dier uitgestorven was in Botswana, is dit reservaat zwaar bewaakt tegen stropers. Naast deze geweldige beesten ook daar weer heel veel ander wild gezien.‘s Avonds in het restaurant NL-Uruguay gekeken om te zien dat er een plaats in de finale werd afgedwongen. De volgende dag zijn we de grens met Zuid-Afrika gepasseerd op weg naar Johannesburg voor de WK-finale. We hadden bedacht dat we bij het stadion zouden gaan staan om last minute kaarten te kopen. Zo geschiedde. Op zondag 11 juli zijn we met de bus naar het soccer stadium vertrokken waar we rond 13.30 aankwamen. Aangezien Maarten en Gwenda het liefst naast elkaar wilden zitten (gewoon eisen stellen) was dat niet 1,2,3 geregeld. Een kartonnen bordje deed wonderen. We werden veel aangsproken, mensen tipten ons over mogelijkheden maar vooral werden er heel veel flauwe grapjes gemaakt. Even leek het er op dat we van een chinees kaarten konden kopen en waren er twee italianen die Gwenda (gratis!!) mee wilden nemen op de VIPtribune maar uiteindelijk was er een nederlander met twee kaarten te koop naast elkaar in het oranje vak. Eindelijk waren we binnen en het was geweldig!!! De sfeer, de mensen, allemaal oranje, de spannende wedstrijd, het bier…… Jammer dat we net de penalty shootout niet gehaald hebben maar wij hadden een fantastische avond (en een kater voor G de volgende ochtend)

Vanuit Johannesburg zijn we naar Mozambique vertrokken. Erg fijn dat we ’s nachts geen kruik meer nodig hadden omdat de temperatuur er veel aangenamer was. We zijn rechtstreeks naar Tofo gereden om te duiken en de dag na aankomst zijn we meteen in de rubberboot met 2 x 85pk gestapt om 2 duiken te maken en te snorkelen. Dit was echt heel erg gaaf (ondanks dat, je voelt het wel aankomen, Gwenda mega zeeziek was en drie keer moest kotsen!) We hebben gesnorkeld met whalesharks van 8-9 meter, walvissen van dichtbij gezien (20m afstand) en dolfijnen bij de boot. Onderwater was er ook super veel te zien met als hoogtepunt enorme schildpadden, reuze palingen met een kop zo groot als een bouvier, 200kg baars en een luipaardhaai. We hebben hem dan misschien gemist op het land, onderwater lag hij keurig op de bodem op ons te wachten.

Na deze geweldige ervaring zijn we vertroken richting het Kruger Park in Zuid Afrika.Aangekomen in het park werden we aan het einde van de middag opgehaald door onze twee rangers. We hadden namelijk een wildernesstrail geboekt, wat inhoudt dat je drie nachten volpension in een kamp verblijft met maximaal 8 personen. Vanuit dit kamp ga je dan door het park lopen. Wij hadden geluk dat onze groep maar uit 5 personen bestond met nog een nederlands stel en een franse jongeman. Het kamp was erg luxe met een veranda voor onze “tent” met eigen warme douche en toilet en het eten bleek de eerste avond ook alles behalve basic te zijn. De wandelingen waren geweldig. Het is heel anders wanneer je door het park loopt en olifanten en neushoorn te voet benadert tot wel 50 meter. Ook de omgeving was heel erg mooi en de wandelingen waren in een lekker tempo en lekker lang. Dit was toch wel 1 van de (tientallen) hoogtepunten van onze reis. Als we nog eens naar zuidelijk afrika gaan, moet dit zeker weer op de agenda en we kunnen iedereen aanraden om dit te doen!

Vanuit het Krugerpark hebben we de scenic-route langs de Blyde River Canyon gereden. Mooie uitzichtpunten, bizarre rotsformaties en watervallen. Een prachtige route waarbij we uiteindelijk weer in Johannesburg terecht kwamen. Daar hebben we onze derde en laatste auto opgehaald, een super simpele maar zeer betrouwbare Renault Logan waarmee we in de richting van de Drakensbergen (bergketen op de grens met Lesotho) zijn vertrokken. Helaas zijn we drie nachten achter elkaar bijna doodgevroren in onze fluoriserende iglo tent van 15 Euro, maar het hiken maakte dat meer dan goed. Enorme rotswanden, pieken, steile hellingen, groene dalen en overal watervallen en waterloopjes. Adembenemend maar ook buiten adem! Vooral de tweede hike naar Cathedral peak was errug zwaar maar het uitzicht op 2727 meter was een geweldige beloning.

De laatste highlight was het duiken bij Aliwal Shoal aan de Zuid-Afrikaanse kus. Dit is 1 van de top tien duikplekken ter wereld. Helaas was het zicht niet al te best toen wij daar waren en de zee was zo ruw dat alle duikscholen, behalve die van ons, de trip gecanceld hadden. De boottocht was hierdoor minstens zo spectaculair als het duiken. Vooral de tweede duik was erg gaaf omdat we werden omsingeld door verschillende regged-tooth sharks. Gaaf!

Nu is het einde van onze reis echt in zicht en kunnen we concluderen dat het een aaneenschakeling van hoogtepunten is geweest. Het ene avontuur nog gaver dan het andere maar allemaal bijzonder op een andere manier. 4 Aug landen we weer op Schiphol voor een tweeweekse doevakantie in Nederland. We kijken er erg naar uit om iedereen weer even te zien voordat we Maarten&Gwenda op Avontuur Deel2 opstarten vanaf 19 augustus (en ook weer te volgen via dit medium!)

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties gedurende de afgelopen periode en bij deze is iedereen van harte uitgenodigd om naar het Midden Oosten te komen. Over anderhalve maand weten we waar we het aankomende jaar gaan verblijven dus dan weten jullie waar je je vliegticket naar toe moet boeken.

Tot snel allemaal,

XXXXX
Maarten en Gwenda

PS: vanaf 5 aug is Maarten weer te bereiken op zijn oude nummer(aangezien zijn telefoon was gejat)

• 02 Augustus 2010 - 06:57

Wil & Borro:

Wederom übercoooool !!!
    Geniet van jullie laatste dagje en tot donderdag!

x

• 02 Augustus 2010 - 06:59

Melinda:

Hey jongens,

Ik zit hier met de maandagochtend blues jullie geweldige verslag te lezen.
    Die jaguar bestaat volgens mij niet. (ook wij zagen 'm niet)Die duikspots klinken ook erg goed. Nooit geweten dat je daar zo mooi kon duiken. En dan de WK-finale, wat een mazzel jongens! Nog een paar daagjes en dan weer terug. Ik denk dat we de reizen maar moeten bespreken in Israël.....
    Zal m'n verlof vast aanvragen. Schikt november? ;)
    Veel plezier nog de laatste dagen en alvast welkom in Nederland.

• 02 Augustus 2010 - 09:09

Jasper:

Hoi maarten en Gwenda,

Leuk dat jullie alweer bijna in Nederland zijn.
    Ik heb de afgelopen tijd regelmatig jullie verhalen gelezen en foto's bekeken, erg mooi allemaal.
    Maarten, aankomende zaterdag meteen een Feestje samen, gezellig en tot dan!

Greetz Jasper

• 02 Augustus 2010 - 11:02

Lonneke:

Ha Gwen en Maarten,

wat een super reis hebben jullie gehad! Goede terugreis en leuk om je zaterdag weer te zien Gwenda!!

Liefs Lonneke

• 02 Augustus 2010 - 12:18

Hennie:

"Aardig" eerste deel van jullie avontuur lui...

Ben erg benieuwd wat deel 2 gaat brengen dan.

Hoe dan ook... welkom terug in NLD en wellicht tot ergens in 2011/2012 :-)

De mzzl!

• 02 Augustus 2010 - 15:17

Moeder Marian:

Lieve kids,

D.m.v. jullie reisverslagen hebben jullie ons meegenomen op een prachtige reis. Dank daarvoor. Ik heb genoten en ik weet zeker: velen met mij. Nog maar 2 nachtjes slapen en dan gaan we jullie zieeeeeeeeen!

XXX
    Marian.

• 02 Augustus 2010 - 17:56

Christiaan:

Prachtige verhalen en foto's, once-in-a-lifetime WK-finale! Hier alles kits. Goeie terugreis!

• 10 Augustus 2010 - 20:36

OmeToon Brouwhuis:

Hallo Gwenda en Maarten

wat een belevenis, geweldige foto's en avontuurlijk verhaal als we vandaag de staatsloterij winnen gaan we gelijk boeken
    jullie zijn nu even terug in het druilige Nederland, en vertrekken binnekort weer naar Sirië?
    Succes, veel plezier en we volgen jullie weer

Groetjes.

Ome toon Jeanne Manon en