De zoutvlakte en de pampa van Bolivia! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu De zoutvlakte en de pampa van Bolivia! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu

De zoutvlakte en de pampa van Bolivia!

Door: Gwenda en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Gwenda

13 Mei 2010 | Namibië, Windhoek

Het lijkt al weer een hele tijd geleden dat we in La Paz,Bolivia, met de bus zijn aangekomen maar kijkend naar de datum is dat pas 15 dagen geleden. Omdat er in Peru zo ontzettend veel te doen en te zien was, hadden we uiteindelijk krap twee weken de tijd om een kijkje in Bolivia te nemen. Dat werd dus wederom vroeg uit de veren en vergde een strakke planning (tja, we zijn nog niets veranderd!!)

De eerste dag in La Paz (4 mei) hebben we dan ook gebruikt om alles te regelen voor de twaalf dagen Bolivia. We wilden graag naar de zoutvlaktes en de pampa en in de ochtend van 5 mei was ons "masterplan" gereed. Dezelfde nacht vertrokken we met de nachtbus naar Uyuni om vanaf daar 3 dagen met een 4x4 (met chauf en 2 andere koppels)door zuid Bolivia te cruisen/crossen. Na een hobbelige, koude en slapeloze nacht kwamen we in de ochtend aan. Rond 11.30 stapten we in de auto. Via een stoomtreinenkerkhof zijn we meteen naar de zoutvlakte gereden. Dat was echt Amazing! In het regenseizoen is het een ondiep meer maar wanneer het opdroogt is het een enorme vlakte van zout. Zo ver als je kunt kijken alleen maar wit te zien tot aan de horizon. Diepte is lastig in te schatten en je kunt dan ook erg grappige foto's maken (zie beneden). Vervolgens zijn we naar een "eiland" gereden midden op de vlakte met enorme kaktussen tot wel 10-11 meter hoog en met een mooi uitzichtpunt over de vlakte. Tenslotte zijn we naar ons hostel van zout gereden, of tenminste wat daar voor door moest gaan. Wel gezellig met zijn allen op 1 kamer maar ondanks dat was het echt verschrikkelijk koud!!(-5, hoezo stond er op het lijste bikini meenemen??)De volgende ochtend na een stevig ontbijt zijn we langs allemaal verschillende lagunes gereden. Heel mooi omdat ze allemaal verschillende kleuren hadden en we heel veel flamingo's hebben gezien. 's Avonds wederom in een veel te koude schuur geslapen maar niet voor 1 gat te vangen hadden we beiden thermokleding aan, een muts op en warme sokken aan. We hebben het uiteindelijk dus weer overleefd en eigenlijk best prima geslapen (tot 0500). Die ochtend zijn we via een geiserveld naar een warmwaterbron gereden en kwam de bikini dus zeker van pas! De lucht was koud maar het water zeker 39 graden dus goed vol te houden. Voordat we terug konden rijden werd er nog een rouw ei in de lekke radiator geklutst en na 15 stops om water bij te vullen kamen we weer aan in Uyuni. Die avond meteen weer in de nachtbus terug naar La Paz.

In La Paz een nachtje bijgeslapen en de volgende dag konden we F1 kijken. Schumi was 4e dus dat moest gevierd worden met een middagje shoppen! Op 11 mei zijn we vervolgens naar Rurrenabaque gevlogen voor een driedaagse tour in de pampa, een moerasachtig gebied vol met "wildlife". Met een kano gingen we over de rivier naar onze lodge waar we twee nachten zouden verblijven. Het leek wel een dierentuin! Iedere 20 meter een alligator of zijn grotere broer de kaaiman. Dolfijnen in het water, schildpadden, capibara's op de oever, aapjes en verschrikkelijk veel verschillende soorten vogels. Aangezien het aggregaat er om 21.00 uur mee stopt moesten we noodgedwongen naar bed. Er was geen beddengoed dus wederom kleren aan en om 0530 blij dat het licht werd want door de kou wederom nauwelijks geslapen. Voordeel was dat er 's ochtends veel te zien en te horen is. Aan de oever kwam ik te dicht bij de alligator die mij grommend liet weten niet op aanwezigheid gesteld te zijn. Ochtendhumeur zeker. Die ochtend gingen we in het moeras op zoek naar anaconda's. In de drie uur dat we door de drassige grond rondsompten hebben we twee anaconda's en 1 cobra gezien. Onze gids was helemaal door het dolle heen en we hadden al van anderen gehoord dat ze helamaal geen anaconda's hadden gezien dus we hadden super veel mazzel! De ene anaconda was 3 meter en de andere rond de twee, net als de cobra, en het was heel gaaf om ze in het wild te zien. Daarna gingen we voldaan in de kano weer terug naar de lodge om onze visdraad op te halen voor het pirana vissen. Ongelooflijk hoe makkelijk dat ging! Stukje rundvlees aan de haak en binnenhalen maar. Beetje jammer dat Gwenda de eerste twee keer een sardientje had gevangen maar uiteindelijk was Maarten de ster van de boot met zijn 6 pirana's. 's Avonds kregen we onze vangst gefrituurd op een bord weer terug maar angezien pirana's hooguit 10 cm lang zijn was dat niet echt een bijdrage aan de maagvulling.
Het meest spannende deden we de laatste ochtend. In de rivier zitten tientallen dolfijnen en we gingen in het bruine water om met ze te zwemmen(waardoor je gelukkig niet kon zien wat er allemaal onder je gebeurde) Wij waren de enige van onze boot die durfden aangezien de kant vol lag met alligators en we de dag ervoor gingen pirana vissen. Uiteindelijk waren de dolfijnen op ongeveer 4 meter en ze kwamen steeds boven water en behoorlijk dicht bij ons in de buurt. Na 10 minuten was het echter mooi geweest en begon de terugreis naar Rurrenabaque en vanuit daar via La Paz, Santa Cruz, Buenos Aires naar Windhoek waar morgen ons camping avontuur begint.

Gelukkig is de bagage ook weer bij ons na een omweg via Kuala Lumpur en hebben we ondertussen ook een hele papierhandel afgewikkeld. Ze hadden in Johannesburg bij de bagage afhandeling namelijk onze tassen opengemaakt en alle waardevolle spullen uit de backpack gestolen. Tja, ook shit happens tijdens het reizen maar gelukkig hebben we shithole Jo-burg verlaten (waar niemand over straat durft als het donker is, iedereen in een persoonlijke gevangenis woont en locals geen idee hebben wat toeristen er uberhaupt komen doen!)

We hebben super veel zin in de aankomende reis met 4x4 door Namibie en we houden jullie op de hoogte!

Groeten van de dauwtrappers!

• 20 Mei 2010 - 13:04

Daphne:

WAt een mooie verhalen schrijven jullie.
    Ik denk (weet wel zeker) dat het echt super gaaf is zo'n rond reis die jullie nu maken.

Wens jullie nog vele en mooie verhalen en foto's toe

Veel liefs Daphne

• 20 Mei 2010 - 15:54

Moeder Marian:

Hoi lieve kids, als ik jullie reisverslag lees, staat de wereld om mij heen even stil en zit ik helemaal in jullie verhaal. Hier zijn bijna geen woorden meer voor, alleen maar superlatieven zoals: geweldig, fantastisch, super, gaaf, ongelooflijk, etc.
    Triest van die corrupte ambtenaren, maar: gelukkig hebben we de foto's nog....

Heel veel plezier weer verder!!!

XXX
    Marian.

• 20 Mei 2010 - 16:01

Ruud:

Weer een prachtig verslag. Blijven jullie straks een beetje uit de buurt van het WK-voetbalfestijn. De kranten staan hier vol van mogelijke terroristische aanslagen.

Gr. Ruud.

• 20 Mei 2010 - 16:36

Wouter Jan:

Wat een gaaf verhaal weer.Zeker een leuke foto op het zout.

Het is maar goed dat jullie geen wondjes hadden met het zwemmen met de dolfijnen. Anders hadden jullie allebei een slechte dag en kaal gegeten botjes.

Veel plezier verder met de reis, wanneer gaan jullie eigenlijk vakantie houden??????

Gr Wouter Jan

• 20 Mei 2010 - 17:21

Rick En Eveline:

Blijft prachtig om jullie verhalen te lezen! mooie foto's ook!
    Hier in nl net zo leuk als daar......

• 20 Mei 2010 - 19:54

Lonneke:

Ha Gwen en Maarten,

wat een coole foto's!
    Ik blijf me verbazen hoeveel jullie doen op 1 dag. Ik wacht weer af tot de volgende avonturen van de anaconda hunters..
    X

• 21 Mei 2010 - 10:00

Hennie:

Toch wel handig dus... de compactheid van thermo kleding! :-)

Groeten

• 22 Mei 2010 - 06:20

Wouter:

Klinkt allemaal weer heel goed zeg. Veel indrukken. Maar Maarten, hoezo mindere dag? Volgens mij was je voor het eerst aan het ontspannen ;-)
    Fijne trip nog. Esje, Tijn en ik gaan over 2 dagen naar Spanje toe voor 8 daagjes. Ook lekker.
    Groeten

• 23 Mei 2010 - 08:00

Maarten:

He M&G,

mooi verhaal weer! Ik heb wel meteen met jullie te doen, want ik weet hoe goed jullie beide bestand zijn tegen koude... (NOT!) En Maart, kerel, je ziet eruit alsof je op uitzending bent! Geen wonder dat je een keer een ontspannen dag had, waar je overigens zichtbaar van opknapte! En hoezo feest als Schumi 4e wordt? Niet eens een podium plaats. Laat hem nou eens los, joh. Onsympathieke passé Duitser!
    Hier alles ok. We hebben deze week wat last gehad van een zieke vogel, mogelijk hersenvliesontsteking. Verder was deze week mijn 1e werkweek. Leuk om iedereen weer te zien. Ik heb wel gemengde gevoelens over de functionele opstart, samen met de cdt. De komende 3 weken hebben we het nest voor onszelf, de rest gaat naar Noorwegen.

Ik weet wat voor moois Afrika kan brengen, dus ik wens jullie enorm veel plezier en als jullie net zoveel geluk hebben als in Zuid-Amerika met het spotten van dieren, hebben jullie vast in no-time de big 5 gezien!

Have Fun

Xm

• 27 Mei 2010 - 15:10

Melinda:

Ik kan natuurlijk maar met moeite jullie geweldige verslagen lezen. Ooit (1 maand geleden) mocht ik het allemaal zelf meemaken.
    Nu zit ik weer te verpieteren achter mijn bureautje. Helaas zit je hier zo weer in je ritme. En hoewel het misschien lijkt dat het reizen vanzelfsprekend is, dat is het niet! Dus geniet!!!!!
    Het klinkt en ziet er in ieder geval fantastisch uit. Leuk die pampa trip ook. Heb zelf nog nooit van die omgeving gehoord. We kijken uit naar Afrika.

• 04 Juni 2010 - 21:33

Sander En Gevolg:

Super om te lezen wat jullie aan de andere kant van de wereld meemaken!!

Groeten uit Lissabon,

Liefs en X