Vroege vogels in Peru.....! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu Vroege vogels in Peru.....! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu

Vroege vogels in Peru.....!

Door: Gwenda en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Gwenda

05 Mei 2010 | Bolivia, La Paz

Hallo trouwe waar-ben-jij.nu lezers!

Ongetwijfeld zijn jullie nu aan het bijkomen van alle festiviteiten in NL!

Wij zijn inmiddels in Bolivia aanbeland wat betekent dat we het hoofdstuk Peru hebben afgesloten. Peru was een aaneenschakeling van goede ervaringen en het is dan ook jammer dat we alweer door ´moeten´. Peru samengevat: ontzettend veel te doen, waanzinnig mooie natuur, lieve leuke mensen, heerlijk weer (soms een beetje te koud voor Gwenda, mietje!) en mega-goedkoop. wat wil je nog meer?! De uitgebreide versie van onze belevenissen komt nu:

Na Puerto Rico zijn we direct naar Lima gevlogen. Een grote stad met veel mooie pleinen en heerlijke versgeperste sapjes. Hier hebben we op ons gemak de stad bekeken.Erg leuk is het om in een klein busje richting downtown te gaan. Dit is namelijk één grote race van tientallen minibusjes die elkaar geen milimeter wegdek gunnen! Na Lima zijn we naar Nazca gegaan (lekker biertjes gedronken s´avonds met de Nederlandse eigenaar Mart uit Horst). Hier hebben we in een klein 7-persoons vliegtuigje een vlucht gemaakt boven de ´Nazca-lines´. Dit zijn hele grote oude tekeningen in de woestijn die ruim 2000 jaar oud zijn. Het mysterie eromheen is dat niemand exact weet waarom ze gemaakt zijn. Hierna hebben we een trip gemaakt in een sandbuggy in de nabijgelegen zandbergen. Dit was behoorlijk spannend aangezien deze "duinen" vreselijk hoog waren en de buggy-coureur er a-la Schumacher vol gas overheen vloog. Tijdens de break hebben we van de duinen af gesandboard.Vol zand en zweet zijn we weer ´veilig´ met mach-3 teruggereden.

Na Nazca zijn we naar Cusco gegaan. Het jump-off point voor de tocht naar Mach Pichu. Dit is voor veel mensen het hoogtepunt van hun bezoek aan Zuid-Amerika en/of Peru. Machu Pichu is een luxe stad, destijds gebouwd door de Inca´s voor de rijken der aarden. Deze stad is in vergetelheid geraakt en 100 jaar geleden herontdekt. Het ligt in een prachtig omgeving van bergen, valleien en rivieren. De tocht erheen is dan ook niet zomaar gedaan aangezien er geen weg heen loopt en de wegen die in de buurt kwamen weggespoeld zijn een paar maanden geleden. Na een goede tip (Rick en Eveline mucho bedankt!!) hebben we besloten de tocht per motor af te leggen. Dit was echt een hele waanzinnige ervaring! S´nachts vertrokken op 2 crossmotoren om 5 uur asfalt met voornamelijk hairpins te verslinden (hoogste punt 4200 meter) om vervolgens 3 uur off-road te stuiteren (het bizarre is dat Gwenda harder op een crossmotor op onverhard rijdt dan op haar eigen motor in NL!). Ergens de motoren geparkeerd, vervolgens een taxi, kabelbaan over de rivier, uur lopen, uur trein. De volgende dag Machu Pichu is een mooie beloning voor het harde werk en de maakt de tocht compleet.

Hierna zijn we met de nachtbus (huilende kinderen en Peruanen die keihard de muziek uit hun telefoon laten komen wordt je snel zat) naar Arequipa gegaan. Hier hebben we een hiketocht gemaakt met een groep in 1 van de diepste kloven ter wereld. Ook deze keer was de natuur weer prachtig. We hebben condors gezien, in een oase geslapen (met een hoop beestjes in de kamer....) en heel hard bergop gelopen zodat we een uur op onze gids moesten wachten!

Vanaf Arequipa zijn we doorgegaan naar Puno. Hier hadden we een leuk hostel waar het helaas binnen bijna vroor en er alleen s´ochtend water was. Puno ligt aan het lake Titicaca. Dit is het grootste meer ter wereld boven de 2000 meter (het ligt zelf op 3800 meter). Hier zijn we naar de ´floating islands´ geweest. Op deze door het Uros volk gemaakte eilanden van aarde en riet leven diverse families. Leuk om een keer te zien maar het is altijd de vraag in hoeverre dit door commercie gedreven wordt in plaats van door traditie.....

Zoals jullie kunnen lezen heben we weer een hoop gedaan. Dit resulteert dan ook in een gemiddelde uit-je-bed-tijd van 04.30 (het is toch vakantie?!). Puno was de laatse stad die we aangedaan hebben in Peru en vanaf daar zijn we dan ook de grens met Bolivia overgestoken naar La Paz. Vandaag hebben we een meerdaagse tour naar de zoutvlaktes geboekt en daarna gaan we met een klein vliegtuigje naar het noorden voor een tocht door de pampas/jungle. Hierover in het volgende verslag meer!!

M&G

• 06 Mei 2010 - 09:09

Wil:

Liebe Freunde,

Wat hebben jullie toch weer ontzettende vervelende dingen moeten doen ; )
    Echt supercool om te lezen en zien. Nu even jullie nieuwste foto's uitchecken.

Viel Spaß en geniet ervan!

Dikke kus,

Wil

• 06 Mei 2010 - 11:14

Maarten:

Zo, jullie halen de krenten wel uit de pap, lees ik! Heel vet allemaal hoor. Nog geen sprankje vermoeidheid te ontdekken, als je elke dag al om 0430 opstaat? Zijn de foto's uit Peru met een telefoon gemaakt trouwens? Ze vallen wat klein uit namelijk.

Hier alles prima, nog net iets meer dan een weekje verlof en dan weer aan de bak. De tijd vliegt, wat een goed teken is natuurlijk. Gisteren zijn we nog met z'n 2'n naar het Bevrijdingsfestival in Zwolle geweest. Eigenlijk was het er veel te druk, maar toch hebben we het samen gezellig gemaakt. Dit weekend ons OMLT reünie feestje in Tilburg. En de nieuwe A3 staat ondertussen naar grote tevredenheid voor de deur!
    17 mei begint het werken weer en 21 mei krijgen we onze zuurverdiende medaille in het Gelredome... yeah....

Veel plezier met de volgende stappen in jullie reis!

Xm

• 06 Mei 2010 - 16:12

Bar En Öz:

Heee wereldreizigers!! Wat een mooi verhaal weer...lekker kort ook (-; wij zijn ook een soort van explorer hier pfff.zijn nu op verkenning op Sicilie en bevinden ons op dit moment op een terras in Palermo, waar we de wijnen aan het testen zijn( en de stad) conclusie: stad is een must do maar niet te lang en de wijntjes sjijn besssjt wel een aanraderss hikburp dusssjjburphik. Morgen met kater en al naar het hart van de Maffia om de say hello to my little friend te bezoeken: Corleone hikburpppsjjj. Tataaa vriendjes baci baci baci en zo...xxx

• 06 Mei 2010 - 19:39

Nynke:

Zo, Amersfoort wordt weer goed vertegenwoordigd bij de reacties zie ik al.

Maar Hello!

Joe aar goet zo te lezen? Gelukkig is het water daar veel minder blauw dan in Nieuwland, jullie zijn tenslotte niet voor niets weggevlucht.

Dus als ik het goed begrijp is er het mysterie van de Nasca-lines en van de aliens? Het resultaat lijkt anders wel verdomd veel op elkaar, of ben ik nu veel te nuchter?

In Nederland gaat alles z'n gangetje, al vind ik het fijne weer nog iets te ver te zoeken. maar aangezien wij hier nooit over het weer zeuren, doe ik het er maar mee.. Misschien toch maar eens op de zonnedans gaan oefenen hier?
    Dus iedereen die jullie spreken zal beamen dat we er echt zelf iets van moeten maken hier, het warme weer laat nog eventjes op zich wachten.

Dan heb ik nog twee tips voor jullie:
    1: ik zou graag een publieke update willen van Gwenda, omdat ik vind dat er wel regelmatig iets over haar misselijkheid e.d. wordt gesproken, maar ik hoor niets over haar wederhelft (blijft toch het zwakkere geslacht, dus hier moeten ook verhalen over zijn).
    2: Maak z.s.m. bekend wie die holbewoner is, want ik ga me zorgen maken over Gwenda. Ik zie Gwen wel op de foto's en zie Maart nergens meer -> ??

Trouwens wederom ontzettend leuk om jullie mooie foto's te bekijken!

Blijf volop genieten enneh... die uren die jullie veel te vroeg uit bed stappen, halen we hier voor jullie in! Maak jullie geen zorgen.

Blijf genieten!

Greetz us

• 07 Mei 2010 - 09:12

Hennie:

Goed verhaal...
    Lekker kort.
    :-)

Kijk uit naar het volgende verslag. Blijf plezier houden daaro!

Gr

• 08 Mei 2010 - 06:07

Wouter:

Wat een mooi verslag weer. En wat ziet machu pichu er bijzonder uit zeg, mok ook nog een keer heen. Maar goed dat wordt waarschijnlijk nadat Tijn en zijn mogelijke broer/zus opgehoepeld zijn uit huis ;-) Het verder erg goed met hem, hij is nu achter mij de hele kamer rond aan het kruipen en hij kan zijn mondje niet stilhouden. Hij is erg lief en zit super in zijn velletje.

Wij hebben voor de zomer 2 weken een camper gehuurd, echt heel relaxed. Halen hem op in Malaga en onderdeel van onze trip is 4 dagen naar het Boom festival met onze vriendjes en vriendinnetjes, en met Tijntje dus, dat wordt een bijzondere ervaring. En verder crossen wij door Andalusie.

Oja bro, ik heb een kaartje voor je gekocht voor Welcome to the Future party op 7 augustus, kunnen we klein biertje doen in de korte tijd dat je thuis bent. (Gwen, voor jou durfde ik het niet aan om er een te kopen dus als het ander is hoor ik het wel ;-)).

Have fun daar!
    XX

• 09 Mei 2010 - 10:21

Moeder Marian:

Lieve kids, mijn mond valt open van verbazing als ik jullie zo tekeer zie gaan.... My goodness, wat een energie en wat een activiteiten: jullie hebben wel een voortreffelijke voorbereiding gedaan, want het meeste loopt toch volgens plan en een beetje improviseren maakt het alleen maar leuker. Ik heb gisteren een geweldig lieve Moederdagkaart van jullie ontvangen uit Bolivia: dank jullie wel! Ook daar denken jullie nog aan op zo'n grote afstand van hier. Suuuuuuuuuperlief.
    Have fun verder. Dikke X
    Marian.

• 10 Mei 2010 - 19:29

Mia :

Hoi Gwenda en Maarten,
    wat een mooi verslag weer, wat jullie niet allemaal ondernemen. Jullie hebben na deze reis vast vakantie nodig om uit te rusten. Heel plezier verder en we blijven het volgen. Groeten uit het koude Sambeek.
    Evy , Gonny en ik waren vorige week een weekje in Turkije daar was het weer wel lekker warm.

• 11 Mei 2010 - 09:37

Jean En Alex:

Weer schitterende foto's er schijnt familie uitbreiding te zijn. Passen jullie een beetje op er zijn wat vervelende berichten uit Peru.

BELANGRIJK: nieuw emailadres:
    j.nielen21@upcmail.nl

• 11 Mei 2010 - 10:46

Mieke:

oei wat mooi! er overviel mij al een lichte jaloezie toen ik las over jullie ontmoeting met de enorme rog! en nu dan met condors in de oudheid en de prachtige natuur; echt geweldig! nou ja, wij hebben tenminste ook 5 jonge waterhoentjes in de vijver... het is hier heerlijk: een weekje lente gehad, 1 dag zomer en dan nu alweer herfst. De stress-handel floreert dus als nooit tevoren! Zal ik met al jullie activiteit even overkomen voor een goede massage? Ik geniet van jullie prachtige verslagen - dat zijn cadeautjes. heel veel plezier en blijf gezond!
    Miekx