Prachtig Afrika & Hup Holland - Reisverslag uit Maun, Botswana van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu Prachtig Afrika & Hup Holland - Reisverslag uit Maun, Botswana van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu

Prachtig Afrika & Hup Holland

Door: Gwenda en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Gwenda

03 Juli 2010 | Botswana, Maun

Hé feestvierende oranje supporters!!!

Ook ons is het natuurlijk niet ontgaan dat Nederland in de halve finale tegen Uruguay speelt. Op naar de finale in Johannesburg waar wij (hopelijk in het stadion) de wedstrijd mogen beleven want Uruguay gaat 6 juli terug naar Zuid-Amerika!! Tot nu toe hebben we steeds geprobeerd om de wedstrijden te kijken en met uitzondering van de derde poulewedstrijd is dat tussen de safari’s door ook steeds gelukt.

We hebben weer zo veel gedaan en meegemaakt dat het wederom een opgave wordt om een “korte” samenvatting te maken. Here we go:

Het laatste verslag eindigde in Botswana waar we net waren aangekomen. Vanuit Maun vertrokken we eerst naar Moremi Game Reserve, deel van de Okavanga Delta. Een heel groot deel van het park stond onder water i.v.m. de hoge waterstand in Botswana (terwijl in buurland Namibie nergens een druppel water te bekennen is en je overal wordt verzocht maximaal 2 minuten te douchen!) Tijdens het rijden kwamen we bij een grote plas/rivier en men had gezegd dat deze doorwaadbaar was maar we twijfelden daar toch wel aan…. Meten = weten, dus broekspijpen omhoog, schoenen uit en Gwenda ging te water. Het water kwam net onder kniehoogte en dus konden we rijden. De nijlpaarden vinden al dit water natuurlijk helemaal niet vervelend en het was voor het eerst dat we deze enorme dieren zagen en ook nog van behoorlijk dichtbij (50m). Bij het verlaten van het park lag er eveneens een enorme plas water. Omdat de locals zeiden dat je er wel doorheen kon rijden bleven de schoenen aan en gingen we rijden….. met het water over de motorkap en de voorruit haalden we net de overkant. Opgelucht reden we verder om er na een uur achter te komen dat alle wegen uitkwamen in water of moeras en we moesten dus dezelfde weg weer terug! De tweede keer ging net als de eerste dus maar net goed. Dat was dus net goed genoeg.

Toen weer terug naar Maun voor voetbal en de verjaardag van Maarten. De ochtend dat Maarten jarig was hebben we een vlucht gemaakt over de Okavanga Delta en dan zie je pas hoe veel water er is en hoe mooi dit er vanuit de lucht uitziet. Ook konden we buffels, giraffen, olifanten, antilopen en een nijlpaard zien vanuit de lucht. Maarten mocht uiteraard kiezen wat we gingen eten dus hebben we s'avonds pannekoeken gebakken op de camping, lekker hollands.

Daarna naar Chobe National Park. Een mooi park met vooral in de omgeving van de rivier heel veel verschillende dieren. Van krokodil en varaan tot nijlpaard, giraffe, antilope, wilde zwijnen en natuurlijk weer hoopjes olifanten. Om het een beetje avontuurlijk te maken zijn we midden in het park gaan wildkamperen. De wegen waren er slecht begaanbaar omdat er bijna nooit iemand komt (muv het leger die er patrouilleert om stropen tegen te gaan). We vonden een open plek die geschikt was om ons kampje op te slaan en alles was heel rustig tot aan het avondeten. Bij de eerste grom uit de bosjes hebben we versneld ons avondritueel afgewerkt (zonder af te wassen) en zijn we vanaf onze daktent waar gaan nemen. De hele avond, nacht en ochtend hoorden we afwisselend olifanten, vogels, leeuwen en andere ondefinierbare geluiden in de omgeving. Lekker spannend dus. Bijzonder was dat we de volgende ochtend nog een lynx hebben gezien.

Het plan was om hierna een deel van Zambia te bekijken maar de dag voor vertrek toch besloten om naar Zimbabwe te gaan. Eerst zijn we naar de Victoria Falls gegaan; anderhalve kilometer met neerstortend water. Heel indrukwekkend en heel erg nat door de opstuivende nevel. Hadden we onze poncho's toch niet voor niets meegenomen.
Toen naar Hwange National Park. Het is een heel mooi gebied waar we in 2 1/2 dag 21 verschillende dieren hebben gezien. De campings waren weer zonder hekken en met leeuwgebrul dus dat was weer heel cool. Helaas geen leeuw gezien maar in het volgende park, Manapools, zouden we meer geluk hebben.
De weg om daar te komen bestond echter uit meer kuilen dan wegdek. 600km duurt dan behoorlijk lang en dit zorgde ervoor dat we bij invallen duisternis nog ver weg van een camping waren. Onze GPS leidde ons naar een ' private hunting camp' waar we brutaal naar binnen zijn gereden en uiteindelijk een gratis 3-gangenmenu, 100 bier en een hete douche verder tevreden in slaap zijn gevallen.
Aangekomen in Manapools National Park stonden we de eerste twee nachten op een prachtige plek aan de Zambezi river met s' nachts een grazend nlijpaard rond de tent. Daarna gingen we naar het zuiden van het park en werd ons verteld dat een troep leeuwen een buffel had gedood in de grotendeels droge rivierbedding. We zijn toen de auto uitgestapt en via de kant van de bedding in de richting gelopen. Na 150 meter lopen konden we 4 leeuwinnen op 200 meter in de schaduw zien liggen. Echt heel gaaf om deze dieren te zien en behoorlijk indrukwekkend. Toen de dames gingen opstaan zijn we toch maar snel weer teruggegaan naar de auto!
In Zimbabwe hebben we de laatste nacht overnacht op een hele mooie camping bij een NGO die de hoeveelheid wilde leeuwen probeert te vergroten. Ze "fokken" leeuwen en via een speciaal programma worden ze daarna gefaseerd weer in het wild uitgezet. Een eerste onderdeel is dat mensen fungeren als een troep en dat dan drie leeuwen worden meegenomen in de natuur. We zijn vroeg in de ochtend meegeweest om zo'n wandeling te maken en de leeuwen (2 van 7 mnd en 1 van 17 mnd oud) te vergezellen. Indrukwekkend om die beesten van zo dicht bij te kunnen zien en voelen.

Conclusie Zimbabwe: een supergaaf en raar land met hele vriendelijke en grappige mensen. Dit is echt Afrika zoals je het je voorstelt, mensen die op blote voeten en met een grote ton op hun hoofd langs de weg lopen om water te halen, het leven gaat in slow-motion (best frustrerend af en toe voor 2 gejaagde yuppen), overal plaggenhutten, blanken die hun boerderij hebben moeten afstaan en worden gediscrimineerd, overal leven wilde dieren, om de 10km kom je bij een politie roadblock/veterinary roadblock/tsetse vlieg inspectiepunt/etc, iedereen zuipt als andre hazes (deed) en stapt vervolgens in zn auto (heel veel ongelukken), er staan overal koeien, geiten, olifanten of zelfs bavianen of zebra's op de weg.

Vanaf hier zijn we weer richting Botswana gereden en we zijn nu weer terug in Maun. Morgen gaan we op safari naar de Kalahari woestijn om weer mooie dieren te spotten. Daarna zetten we koers naar Johannesburg om de auto in te leveren en de finale te beleven!

Succes iedereen met het steunen van ons oranje legioen. Laten we het beste hopen. Hier werkt het WK als peacemachine tussen blank en zwart en levert het een hoop geld op voor de lokale economie. Dit is beter dan al het NGO geld wat in verkeerde handen valt en de mensen lui maakt.......

Adios,
Maarten&Gwenda

• 03 Juli 2010 - 15:03

Schaap-Jan:

Focking vette Safari's!! En eindelijk een echte Simba gezien!

En ik zie Jacques op de foto, wat willen jullie nog meer??

x
    SJ

• 03 Juli 2010 - 17:07

Moeder Marian:

Is dit nu alles? WIJ hebben pas spannende dieren rondom onze caravan in Ommen gehad: eenden en konijnen. Zo, dat was rennen voor je leven!
    Nou, ik hoop dat jullie nog iets ECHT avontuurlijks gaan beleven..... :-)

XXX
    Marian.

• 03 Juli 2010 - 18:50

Cynthia:

Alweer super cool! Hier in TK is de Oranje-gekte misschien nog wel erger dan in Nederland. Af en toe het volume wat harder om boven het geluid van de heli's uit te komen. Erg gezellig!
    X Cynt

• 04 Juli 2010 - 12:23

Niels:

Hey Gwen en Maarten,

Ziet er allemaal fantastisch uit. Heel veel plezier nog en ik hoop voor julie dat jullie een plaatsje in het stadion kunnen krijgen bij (hopelijk) de finale Nederland - Duitsland.

Groeten Niels

• 05 Juli 2010 - 10:37

Michiel:

Ha vrinden, jullie vervelen je echt zie ik...:)

Gelukkig dat afgezien van dat het het meest desastreuze land van Afrika is met die aardige de heer M. als groot idioot leider, je toch nog mooie foto's kunt maken :). Alhoewel, Congo doet ook lekker mee..

Maarr, mooi verhaal, vette foto's!!

Oh ja Maarten.. 1 x 2005 KTM EXC450 Six Days... ter ontspanning en om meer verantwoordelijk gedrag als vader te tonen..

Gegroet, Michiel

• 05 Juli 2010 - 19:48

M&H:

Hi Gwennie en Maarten,

Erg gaaf allemaal!! Ben jaloers. Oranje gekte is hier helemaal losgebarsten. We gaan ZEKER winnen morgen, dus ga die kaartjes maar vast regelen.... Wie kan dat nou zeggen: "11 juli 2010 zaten wij tijdens WK finale in het stadion"! AAHHHHH

XX Haits

• 05 Juli 2010 - 21:18

Christiaan:

Hup Holland Hup!!!

Errug gaaf allemaal om zo je eigen avontuur te maken. Tip voor na Jo'burg: Drakensberg/Lesotho.

Prettige wedstrijd!

• 06 Juli 2010 - 23:03

Marek:

And where are you now Dutch wanderers? :)
    I don't know language, so are you going to drink some beers in Joburg before final? Marek, Poland.

• 08 Juli 2010 - 17:58

Marjanka:

Wow!
    Veel plezier bij de finale!
    Groetje ons 3

• 22 Juli 2010 - 06:56

Elke:

ha gwen en maarten, zal wel wennen zijn dadelijk weer terug in NL. Gwen in Scheveningen is het ook mooi hoor!

x elke

• 22 Juli 2010 - 08:42

Jorg De Jong:

Jaloers, jaloers en nog eens jaloers!
    Gelukkig hebben wij Artis!
    Echt vette foto's
    Grz, Jorg

• 31 Juli 2010 - 16:51

Tamara:

Hoi Gwenda en Maarten, wat een mooie dingen maken jullie mee zeg! Echt gaaf om al jullie verhalen te lezen. Vorige week was de nijmeegse 4-daagse weer, toen nog met heimwee aan vorig jaar gedacht... Was toch wel erg gaaf he?!! Volgend jaar maar weer.
    Goeie reis nog en en veel plezier in Nederland volgende week!!