Het begin....... - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu Het begin....... - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Maarten en Gwenda - WaarBenJij.nu

Het begin.......

Door: Gwenda en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Gwenda

16 Maart 2010 | Argentinië, El Calafate

Amigos,

Het lijkt al weer een maand geleden dat we uit Nederland vertrokken want geheel in MaartenGwenda-stijl hebben we al duizend dingen gedaan in de afgelopen anderhalve week. Helaas hebben we (op een dag Buenos Aires na, 28 graden) vooral Nederlands weer. Veel wind, regen en hooguit 10 graden....

Via Buenos Aires zijn we onze trip begonnen in Ushuaia, de meest zuidelijke stad van de wereld. Na aankomst bleek al snel dat Antarctica geen optie was want op de eerstvolgende boot met een plekje vrij moesten we 9 of 14 dagen wachten. Binnen 2 dagen hadden we zo´n beetje de hele omgeving al gezien (wandelen, hardlopen, mountainbiken, auto) dus langer wachten was echt geen optie. Het alternatief werd met de boot naar Punta Arenas in Chili via Kaap Hoorn. De prijs was vrij hoog maar nadat we aan boord kwamen bleek dit meer dan redelijk: 4-gangen diners, alles inclusief, 2 x per dag kamer schoonmaak en vooral 4 geweldige excursies per rubberboot/Zodiac. De eerste ochtend om 07.00 naar Kaap Hoorn (de ontdekker, Kapitein Schouten, kwam uit Hoorn NL,) héél bijzonder om daar te staan. Meer dan 10.000 zeevaarders zijn daar verzopen en er zijn 800 boten vergaan in een poging om de Kaap te varen. Het regende en waaide dus het was echt Kaap Hoorn weer. Toen we vervolgens weer aan boord gingen werd Gwenda dan ook behoorlijk zee-ziek dus achteraf gezien was 6 zeedagen naar Antarctica en terug wellicht niet zo´n goed idee!
Die middag gelukkig van boord naar Wulaia bay waar veel oude bekenden (o.a. Robbert Fitz Roy en Charles Darwin) tijdens hun ontdekkingsreizen aan wal gingen en contact hadden met de oorspronkelijke bevolking en wild-life. We hebben een korte hike gemaakt en op de terugweg met de Zodiac werden we vergezeld door een dolfijn.
De tweede dag hebben we twee gletsjers bekeken vanuit de Zodiac. De immense hoeveelheid ijs en het geluid wanneer er weer een stuk afbreekt en in water valt is behoorlijk indrukwekkend. Ook nu weer veel regen!
De derde dag naar een pinguin reservaat. Leuk om ze te zien in hun leefomgeving. Door de harde wind en ruwe zee zijn we op de terugweg naar het schip bijna overboord van de Zodiac gevlogen. Gelukkig kwamen we beiden op de bodem van de Zodiac terecht en waren we minder nat dan iedereen die was blijven zitten!
Vanuit Punta Arenas meteen door naar Puerto Natales (Chili) voor een bezoek aan National Park Torres del Paine. We hebben in 1 dag ongeveer 28 km gelopen en natuurlijk weer records gebroken. Het uitzichtpunt van waaruit je een geweldig zicht had op de drie Torres/Bergtoppen hebben we i.p.v. 4 en half uur in 2 en half uur bereikt, incl 15 min pauze!!
Vanochtend met de bus naar El Calafate voor een bezoek aan 1 van de grootste gletsjers van het zuidelijk halfrond en een trip naar El Chalten voor het nationaal park rondom Mount FitzRoy waar we weer een dag willen gaan hiken.

Kortom, er is zo veel te zien en te doen en met name de natuur is hier (Zuid Argentinie en Chili) echt indrukwekkend. De sfeer is ontspannen en relaxed en de prijzen zijn hier minstens zo hoog als de bergen!

Wij gaan een middagje rustig aan doen ;-) om morgen weer een aanslag op onze kuiten te plegen.

De groeten aan alle werkende mensen in Nederland!

• 15 Maart 2010 - 18:45

Lonneke:

Jullie zijn er maar weer druk mee... Klinkt goed allemaal.
    veel plezier!! Take care.

Liefs lonneke
    kus van Floor

• 16 Maart 2010 - 07:13

Cynthia:

Super leuk! Geniet ervan. Ben wel blij te horen dat ik niet de enige ben die weleens helemaal groen van de misselijkheid op een boot heeft gezeten. haha. Hopelijk wordt het weer snel beter daar.

Dikke kus, Cynt

• 16 Maart 2010 - 16:40

Haits:

Hi bikkels,

gelukkig doen jullie het rustig aan...

XX M&H

• 16 Maart 2010 - 19:37

Ozlem:

Stoere lieve leukerds!
    Wat een mooi foto's en wat een goed verhaal! Nu al..oh en we hebben nog heel wat verslagen te gaan. We volgen jullie vanachter onze pc te voet hoor. ps jaaaaa de groeten aan alle werkende mensen in Nl. xx

• 17 Maart 2010 - 12:30

Jessica:

Wow! Wat een verhalen, NU AL!! Dat belooft veel goeds voor de aankomende tijd! supergaaf! Groetjes, Jessica
    P.s. de apparaten slijten een stuk minder nu jullie de hort op zijn ;-)

• 17 Maart 2010 - 18:29

Ron M:

ja het blijft natuurlijk wel behelpen. En dan te bedenken dat je gewoon had kunnen werken.

prachtige foto`s

veel plezier

• 18 Maart 2010 - 13:44

Assel:

och ja hoezo zou een vakantie ook relaxed moeten zijn... en toch zou zelfs ik wel met jullie willen ruilen : )

geniet van alles! X

• 19 Maart 2010 - 11:27

Rick En Eveline:

Wat is het daar toch prachtig! en Perito Moreno zeker ook!
    have fun!

• 20 Maart 2010 - 12:57

Sander En Melinda:

Goed om te lezen dat er meer is dan assado's! El Calafate is echt super mooi, wat mij betreft een wereldwonder.

Vanuit het regenwoud in Sumatra; de tijd gaat veel te snel dus minder slapen en nog meer gaan zien ( nog maar 22 dagen...)

• 20 Maart 2010 - 13:04

Mieke:

geweldig! blijf genieten! massage nodig?

• 23 Maart 2010 - 09:21

Wil:

Echt heeeeel gaaf!
    [Flashback: Je had hopelijk toch wel je bloemen****-ketting bij je toen je al vomerend over de railing hing? : D]

Have fun! Geniet!
    x voor jullie!

• 24 Maart 2010 - 22:59

Edwin:

Volgens mij zijn jullie vergeten de prachtige "synchroon duik" te vermelden uit de zodiac waarmee jullie bijna zwemmend door konden naar de boot ;-)